De handschoenen
Zo hebben beginners alles onder controle: pasvorm, gevoel en veiligheid. Hiermee dien je bij de keuze van je motorhandschoenen rekening te houden.
De handschoen is de belangrijkste verbinding tussen mens en motor.
Hiermee moeten we sturen en gas, koppeling en rem zo gevoelig mogelijk bedienen. Tegelijkertijd moeten handschoenen je ook beschermen tegen letsel, kou en vocht. Het is dus niet eenvoudig het juiste compromis te vinden. Daarom hier een paar tips:
- Handschoenen moeten stevig zitten. Zorg daarom voor een instelbare band om de pols als afglijbescherming.
- De pasvorm moet juist zijn. Te korte vingers belemmeren de beweeglijkheid, een te brede vorm vermindert het gripgevoel en kan drukplekken veroorzaken.
- Aanvullende valvoering en goed glijdend materiaal op de handballen verhogen de beschermende werking.
Vizierwisser
Een rubberrand op de linkerwijsvinger dient bij regen als ruitenwisser.
Perforatie
Kleine gaatjes zorgen voor een goede ventilatie. Zeer prettig op warme dagen.
Toebehoren-tip
Nog een tip:
Bij regen moeten de boorden van de handschoenen onder de mouwen worden gedragen, zodat het water van de mouwen niet in de handschoenen kan lopen.
De wetgever laat ons als motorrijders in hoge mate vrij in hoe wij ons tegen kou, vocht en mogelijke gevolgen van ongevallen moeten beschermen. Alleen in paragraaf 21a van het Duitse wegenverkeersreglement (StVO) worden wij verplicht "tijdens het rijden een geschikte veiligheidshelm te dragen".
De situatie bij het praktische rijexamen ligt wat anders. In dit geval geldt wat in bijlage 7 van de Duitse rijbewijswet (FeV) staat: "Bij examens van de klassen A, A1, A2 en AM moet de kandidaat geschikte motorveiligheidskleding, bestaande uit een passende motorhelm, motorhandschoenen, een nauw aansluitend motorjack, een rugprotector (indien niet in het motorjack geïntegreerd), een motorbroek en motorlaarzen met voldoende enkelbescherming dragen."