De geschiedenis van het bedrijf Louis
De ontwikkeling van Louis is onlosmakelijk verbonden met het ongekende succesverhaal van de motor in zijn ontwikkeling van voortbewegings- en transportmiddel naar het voertuig voor liefhebbers, sport en recreatie.
86 jaar Louis …
Een kleine reparatiewerkplaats voor motoren transformeerde Louis in de loop der tijd naar Europa's grootste bedrijf voor motorkleding en -accessoires. Zijn rotsvaste geloof in het grote potentieel van de motor bleef hij steeds houden. Ook wanneer andere wegen voor velen misschien winstgevender of eenvoudiger leken. Deze vooruitziende blik, zijn overvloed aan ideeën, maar ook zijn beheerste handelen met verantwoordelijkheidsbesef en zijn hanzeatische betrouwbaarheid zijn slechts enkele factoren van zijn succes.
Ons bedrijf bestaat nu al 86 jaar. Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH beschikt dus over een rijke traditie. Maar om zich van een kleine motorwerkplaats in Hamburg te kunnen ontwikkelen tot een internationale handelsonderneming en Europees marktleider was en is er meer nodig dan traditie.
Wij streven naar een duurzame groeistrategie. Een zeer nauwkeurig doordacht productassortiment met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, een jonge en moderne organisatie, een goed presterend logistiek centrum en goed opgeleide, enthousiaste medewerkers zijn de dragende zuilen van ons succes.
Beginstadium en visies
Maker, merken en motorsport
Na de vreselijke economische wereldcrisis gaat de motorisering in het Europa van de jaren 30 langzaam maar onophoudelijk vooruit: kleine motoren worden betaalbaar voor mensen met een modaal inkomen. De tweewielers beleven hun eerste bloeiperiode. Steeds meer mensen raken ook in de ban van de motorsport.
In deze periode groeit in Hamburg de motorliefhebber Detlev Louis op. Al met 18 jaar is hij in het bezit van een 500cc BMW R51 en doet hiermee mee aan zijn eerste races. Hierbij leert hij Walter Lohmann kennen die in 1938 een motorwinkel in Hamburg opent.
Na het einde van de oorlog leiden ze samen de motorwinkel in de Rosenstrasse 10 onder de naam Lohmann & Louis. Detlev neemt de winkel in 1946 als enige eigenaar over.
Wirtschaftswunder en uitbreiding
De eerste motorboom
Na oprichting van de Bondsrepubliek Duitsland bezorgt het 'Wirtschaftswunder' de mensen een groeiende welvaart. Veel mensen kunnen nu eindelijk hun wens naar een eigen auto in vervulling laten gaan en ook de motor is booming. Detlev Louis heeft met zijn kleine bedrijf vol in de roos geschoten: de handel met nieuwe en gebruikte voertuigen van Heinkel en Adler floreert net als de import van BSA-, AJS- en Matchless-motoren.
Motor versus auto
Motor versus auto: kleine auto's werden aan het einde van de jaren 50 betaalbare voertuigen voor de grote massa.
Het pand van het bedrijf Louis
Het pand van het bedrijf Louis in 1955 in de Grindelallee 53 in Hamburg.
Reclame uit de jaren 50
- Reclame voor Castrol olie. Eind jaren 50
- Motorboom dankzij 'Wirtschaftswunder': Heinkel 2-takt-scooter
De "Swinging sixties"
Moeilijke tijden voor de motorbranche
De auto volgt de motor op als motorvoertuig voor de massa, veel motorfabrikanten moeten omschakelen. Enkelen produceren alleen nog 50cc-motoren of richten zich op compleet andere bedrijfstakken. Anderen sluiten voor altijd de poorten. Met de juiste producten helpt Detlev Louis zijn bedrijf met succes door de "zwakke" jaren heen.
Rentzelstrasse 7
In de jaren 60 en begin jaren 70 worden alle Japanse motorfabrikanten door Duitse importeurs vertegenwoordigd.
De eerste Louis catalogus
Detlev Louis reageert snel op de tekenen des tijds: in 1964 introduceert hij de eerste postordercatalogus en levert hij per post aan een groeiend aantal klanten.
Detlev Louis gelooft nog steeds in de motorfiets
En al aan het einde van het decennium zal blijken dat zijn optimisme gerechtvaardigd was: de jeugd herontdekt de motor onder invloed van de rock-'n-roll en de beat- en hippiecultuur. En de Japanse fabrikanten leveren de passende machines: modern, snel en betrouwbaar.
De eerste Kawasaki's worden door Detlev Louis geïmporteerd
Louis importeert intussen kleding van de Engelse merken Barbour en MKS en wordt in 1969 hoofdimporteur van het motormerk Kawasaki.
* De jeugd herontdekt de motor – Het gaat opeens niet meer om de motor als transportmiddel, maar om de vrijheid op twee wielen.
Gouden jaren voor de motorbranche
Aantal medewerkers
In 1970 heeft het bedrijf 10 medewerkers, Günther Albrecht komt bij het bedrijf en wordt in 1977 de andere directeur. In hetzelfde jaar verhuist het bedrijf naar een groter pand in Hamburg, Süderstr. 129. Werkplaats, verkoop, onderdelen- en verzendmagazijn worden in het drie verdiepingen tellende gebouw gehuisvest. Het bedrijf gaat verder als GmbH.
Tegenwoordig werken er meer dan 1900 medewerkers bij Louis in Duitsland, Oostenrijk, Nederland en Zwitserland, waarvan meer dan 160 leerlingen.
Vrije tijd en lifestyle
Het nieuwe decennium begint gevarieerd en optimistisch. Stijgende inkomens zorgen voor een grotere vraag naar consumptiegoederen, een moderne, losse tijdgeest beleeft plezier aan allerlei technische innovaties. Gouden jaren beginnen voor de motorbranche. De motor als machine voor sport en recreatie wordt een grote trend en een symbool voor een lifestyle die op plezier is gericht.
Als Duitse Kawasaki-importeur heeft Detlev Louis de eer om de 900 Z1 tijdens de IFMA 1972 voor het eerst aan de wereld te presenteren.
De vier Japanse fabrikanten
De vier Japanse fabrikanten Honda, Kawasaki, Yamaha en Suzuki veroveren de markten en de racecircuits van de wereld.
In 1972 staat Kawasaki duidelijk aan de top: de 900 Z1 is nu de nieuwe benchmark binnen de motorwereld. Van 0 naar 100 km/uur in slechts 4,2 seconden – de Z1-900 is lange tijd "de snelste motor ter wereld die in serie wordt geproduceerd".
Importhandel met kleding en accessoires
Met de motorverkopen groeit ook de behoefte aan kleding en accessoires. Detlev Louis stapt ook in deze segmenten in de importhandel.
1967 – deal met Kawasaki; 1969 – hoofdimporteur; 1972 – IFMA wereldprimeur; 1996 – verkoop van voertuigen wordt stopgezet; 1990 – tot nu – importhandel met kleding en accessoires
Louis wordt hoofdimporteur voor Kawasaki
Kawasaki zoekt een eigen verkooppartner voor Duitsland en bezoekt met een driekoppige delegatie eind 1967 een van de grootste motordealers van Duitsland: Detlev Louis.
Shoppen bij Louis
Snel, competent, vriendelijk – en altijd een belevenis
Süderstrasse 83
De postordercatalogus is al gegroeid naar 357 pagina's. Het postorderbedrijf en de filialen hebben een grotere logistieke capaciteit nodig. Daarom wordt in 1985 de Hamburgse winkel naar de Süderstrasse 83 verplaatst. De royaal ingerichte motorshop van twee verdiepingen met kleding, accessoires en motoren op een oppervlakte van 2400 m² is een sensatie en ontwikkelt zich tot het mekka voor motordeskundigen uit heel Europa. Intussen wordt er via bijlagen in vaktijdschriften breed reclame gemaakt, met succes. De handel groeit en dagelijks verlaten meer dan 400 pakketten het bedrijf.
Winkels en logistiek
De zegetocht van de motor duurt onverminderd voort. In dezelfde mate groeit bij Louis de handel in accessoires en kleding. Om zo dicht mogelijk bij de klanten te zijn, opent Louis in 1981 in Hannover het eerste filiaal buiten Hamburg. Aan het einde van het decennium zijn er in totaal 18 winkels in heel Duitsland.
In 1990 drukt Louis de postordercatalogus in een oplage van 120.000 exemplaren. Enkele jaren later breekt de oplage door de miljoenengrens. Ook omvang en inhoud groeien evenredig aan de ontwikkeling van het bedrijf.
Grote plannen en nieuwe media
Nieuw centraal magazijn en administratie
Het toenemende aantal nieuwe filialen en het gestaag verder ontwikkelende productassortiment maken in 1989 een fundamentele reorganisatie noodzakelijk. Vanaf 1991 betrekt Louis daarom een nieuw gebouwd, ultramodern administratie- en logistiekcentrum in Hamburg-Allermöhe.
1991
Eerste bouwfase met 1000 m² kantoor- en 5800 m² logistiekoppervlakte (G1), (G2), (G3) in gebruik genomen.
1994 - 1998 - 2007
Verdere bouwfasen (G4), (G5) worden in gebruik genomen.
2010
Het tot nu toe grootste bouwproject vormt de bouw van een 10.000 m2 groot pallet-hoogbouwmagazijn (G6).
2015
De aankoop van een naburig kantoor- en magazijncomplex (G7) is tot nu toe de laatste uitbreidingsstap. Daarmee heeft Louis tegenwoordig de beschikking over 50.000 m² voor administratie, logistiek en de FUNSHOP Allermöhe.
Dagelijks tot wel 450 europallets aan goederen en 7000 bestellingen voor verzending
Bij Louis komen dagelijks meerdere vrachtwagenladingen met goederen uit de hele wereld aan. Vanaf de haven is het slechts 20 minuten rijden. En ook dagelijks worden van hieruit de filialen beleverd met tot wel 450 europallets aan goederen. Bovendien verlaten elke dag tot wel 7000 bestellingen het centrale magazijn van Louis. Om de gigantische goederenomslag aan te kunnen, werd bij Louis geïnvesteerd in een ultramoderne transporttechniek.
Deze belangrijke stap stelt Louis in staat om elke binnenkomende order binnen 24 uur te leveren. Bestelde producten bereiken de klanten zo inclusief verzendtijd voor de post gewoonlijk slechts 2 werkdagen na verstrekking van de order – vaak zelfs al de volgende dag! De levering aan de filialen gebeurt 's nachts en zorgt zo voor een zo groot mogelijke beschikbaarheid van de artikelen ter plaatse. Aan deze hoge norm kan Louis sinds medio 1992 – dus intussen al meer dan 20 jaar – voldoen.
Louis wordt marktleider
In de opnieuw verenigde Duitse motormarkt komt de ontwikkeling steeds verder in een opwaartse spiraal. Filialen en postorderhandel ontwikkelen zich explosief. De handel in kleding en accessoires heeft de motorverkoop allang overvleugeld. Louis stopt daarom in 1996 met de verkoop van motoren.
Louis Onlineshop
In 1997 wordt de Louis Onlineshop gelanceerd en wordt direct de meest bezochte motorwebsite van Duitsland.
In 1998 verlegt de Louis GIGAStore in Berlijn de grenzen
Ook bij de filialen is het een en ander gebeurd. In 1998 verlegt de nieuwe Louis GIGAStore in Berlijn de grenzen – op meer dan 1700 m² opent een gigantische "beleveniswereld" rondom de motor zijn poorten voor de bezoeker. In heel Duitsland worden talloze Louis-filialen in grotere, nieuw ingerichte "MEGASHOPS" en "GIGAStores" veranderd. In 1999 heeft Louis 47 shops.
Competentie, service, Europa
De 21ste eeuw brengt voor de motorbranche een einde aan de voortdurende groei. Internetbubble en financiële crisis laten hun sporen achter. Bij Louis gaat de groei toch gestaag verder – ook omdat het bedrijf tijdig de goede weg voor de toekomst inslaat.
Competentie en kwalificatie voor de klantenservice
In 2002 wordt in Hamburg de Louis Akademie opgericht, een op dat moment uniek opleidingsinstituut voor de opleiding van de medewerk(st)ers. Hier komen collega's uit alle filialen bij elkaar, wisselen ervaringen met elkaar uit, leren nieuwe producten kennen, verwerven technische kennis. Maar vooral leren zij om adviseurs te zijn die hun klanten met competentie en passie inspireren.
De onlineshop gaat internationaal
Louis gaat voor een sterkere positie in het Europese buitenland. Belangrijkste tool daarbij is de onlineshop. Overzichtelijke artikelbeschrijvingen met uitvoerige afbeeldingen, vaak zelfs in 3D-animatie, een met film ondersteunde productpresentatie, zeer actuele aanbiedingen, merkshops met de "look and feel" van het betreffende merk en natuurlijk snelle laadtijden maken van het bezoek een belevenis voor de klanten.
Sinds de zomer van 2010 is de complete onlineshop ook beschikbaar in het Engels. Maar dat was nog maar het begin ...
.Online Shop
Meer dan 55.000 producten.
Helmet buyer's guide
Helpt bij het kiezen van de juiste motorhelm.
Bike database
Technische gegevens van meer dan 3700 voertuigen – gratis!
Brand shops
Gericht zoeken naar producten van bepaalde merken.
Documentaties
Meer dan 50.000 documenten direct in de onlineshop op te vragen.
Relaunch van de Louis Onlineshop
In 2014 werd de Louis Onlineshop op de schop genomen. Deze biedt nieuwe zoek- en filtermogelijkheden, is nu nog overzichtelijker en sneller en vooral ook geschikt voor de smartphone. Zo kent de shoppingbelevenis van onze klanten nauwelijks nog grenzen.
Ondanks de pandemie gaat de groei verder
Wanneer er zich begin 2020 een nieuw coronavirus in Azië verspreidt, gaan bij Louis de eerste alarmbellen af. De voorraden worden zo snel mogelijk aangevuld om voorbereid te zijn op eventuele leveringstekorten. Zo komt Louis de twee pandemische jaren vlot en met alle medewerkers door, ondanks tijdelijk gesloten filialen. Geluk bij een ongeluk: omdat vakantie niet mogelijk is, investeren veel klanten in de motorhobby. Ook de nieuwe mogelijkheid om met een 125 cc te rijden met een autorijbewijs brengt veel nieuwe klanten naar Louis.
De pandemie brengt een snelle ontwikkeling in de postorderhandel teweeg. Binnen twee jaar kan Louis zijn logistieke capaciteiten aanzienlijk uitbreiden. Niettemin blijven de filialen de belangrijkste pijler van de onderneming. Vier nieuwe vestigingen en nog eens vier verhuizingen naar grotere panden getuigen eveneens van de groei van de winkelverkoop.
Om de organisatie gelijke tred te laten houden met de groei en nieuwe werkvormen - sleutelwoord homeoffice - worden veel werkprocessen in administratie en logistiek gereorganiseerd en nieuwe softwaresystemen geïmplementeerd.
In de webwinkel kan men nu ook terecht in het Pools en Deens. Er zijn nog meer plaatselijke winkels gepland.
Directie – van 1938 tot nu
Toekomstbeveiliging
Om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen, besluit Ute Louis, weduwe van de oprichter van het bedrijf, zijn levenswerk toe te vertrouwen aan Warren Buffett. Deze gerenommeerde investeerder wordt wereldwijd gewaardeerd vanwege zijn denken en handelen op de lange termijn. In 2015 wordt Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH opgenomen in Buffett's holdingmaatschappij Berkshire Hathaway. Louis blijft een onafhankelijk bedrijf onder de nieuwe eigenaar met Managing Directors Joachim Grube-Nagel, Sven Karlstedt en Christian Meierhans.