Spruitstukverbindingen met hittebeschermingsband omwikkelen
Vind je hittebeschermingsband op het spruitstuk cool? Dan bandageer jouw motor toch gewoon zelf – met behulp van deze handleiding.
- Uitlaatspruitstuk omwikkelen
- Waarom zou je de uitlaat überhaupt omwikkelen?
- Voorbereiding
- Uitlaat vakkundig inkleden – zo werkt het
- 01 – Band inweken
- 02 – Markering plaatsen
- 03 – Wikkelen
- 04 – Gelijkmatig omwikkelen
- 05 – Einde van de wikkeling
- 06 – Roestvrijstalen kabelbinders aantrekken
- 07 – Fixatie met draad
- 08 – Uitlaat weer op de motor monteren
- 09 – Klaar!
- Tweekleurige wikkeltechniek
powered by Silent Sport
Let op: Als je de uitlaat demonteert, heb je nieuwe uitlaatpakkingen nodig.
Uitlaatspruitstuk omwikkelen
Uitlaatspruitstukken met hittebeschermingsband omwikkelen heeft binnen de customizing als optische "tuningmaatregel" een vaste plek veroverd. Maar er zijn ook belangrijke technische redenen voor het omwikkelen van de uitlaat. Hier laten wij zien hoe je de uitlaat vakkundig bekleed. Wat heel simpel lijkt, is namelijk helemaal niet zo makkelijk als je voor een overtuigend resultaat wilt gaan.
Gereedschap: inbussleutel, schaar, dopsleutel, zijkniptang, kabelbindertang
Waarom zou je de uitlaat überhaupt omwikkelen?
Los van het show-effect, heeft de band ook een paar technische voordelen. Zoals de naam "hittebeschermingsband" al zegt, werkt de band als een isolatielaag die de hitte van de uitlaatgassen in de uitlaat houdt. De band beschermt enerzijds de toch al hete motor tegen extra opwarming van buiten, bevordert de afvoer van de verbrandingsresten en beschermt ook de motorrijder en zijn kleding tegen de gevolgen van een abusievelijke aanraking met de uitlaat die tot honderden graden is verhit.
Voorbereiding
De Silent Sport banden zijn bij Louis in vier kleuren verkrijgbaar, zodat de band ook bij het voertuigconcept past. De lengte is met 10 meter bewust royaal gehouden, want het is lastig om tussendoor steeds weer opnieuw te beginnen en dan zal ook het resultaat minder fraai zijn.
Voordat je echt aan de slag gaat, volgen hier nog enkele tips: Je hebt als eerste een schaal met schoon, koud water nodig. Leg ook klemmen, kabelbinders en roestvrij draad voor het omwikkelen klaar. En dan heb je natuurlijk ook gereedschap nodig om de uitlaatpijpen te demonteren. Hierdoor wordt het wikkelwerk aanzienlijk vergemakkelijkt. Of wil je bij elke ronde de volledige lengte van de band tussen motor en spruitstuk door friemelen? Als het echt niet anders kan, kun je de hittebeschermingsband natuurlijk ook rond een niet-gedemonteerde uitlaat wikkelen.
Uitlaat vakkundig inkleden – zo werkt het
01 – Band inweken
Om ervoor te zorgen dat het omwikkelen zonder problemen verloopt, maak je de band soepeler, rekbaarder en tegelijkertijd slipvast door deze langdurig, bijvoorbeeld een hele nacht, in water in te weken. Goede dingen hebben tijd nodig! Het nat wikkelen is een echte knoeiboel. Het natte band kan afgeven. Draag daarom handschoenen en werkkleding. Je kunt de band ook droog gebruiken, maar wanneer de natte band later bij het drogen weer samentrekt en zich strak om het spruitstuk spant, bereik je een mooier en duurzamer resultaat.
02 – Markering plaatsen
Het spruitstuk moet voor de montage schoon zijn. Roestplekken moeten worden verwijderd, zodat het spruitstuk onder de hittebeschermingsband niet ongemerkt verder roest. Hoe je roest correct verwijdert, staat beschreven in de tips voor hobbymonteurs Corrosie verwijderen.
Voordat je de geluiddemper losmaakt van het uitlaatspruitstuk, is het raadzaam om met een pen te markeren hoe ver de buizen in elkaar steken, zodat je later weet tot waar je de band kunt wikkelen.
03 – Wikkelen
Begin altijd vanaf de kant van de geluiddemper met wikkelen, zodat de afzonderlijke wikkelingen als dakpannen over elkaar heen liggen. Zo zijn ze het best bestand tegen rijwind, regen of opspattende steentjes – en blijven zo langer goed. De eerste ronde rond de pijp plaats je voor een nette, rechte afsluiting in een rechte hoek. Vanaf de tweede ronde trek je de band scheef.
Zorg ervoor dat er geen gaten ontstaan. Wanneer het begin naar wens is, fixeer je de band met een klem of met een provisorische kabelbinder (met de laatstgenoemde lukt het het snelst).
04 – Gelijkmatig omwikkelen
Vanaf nu herhaal je het wikkelproces zo lang totdat je bij de eindmarkering komt. Houd de band hierbij altijd strak en zorg ervoor dat de wikkelingen mooi gelijkmatig zijn.
Dat gaat het beste als de bandrol in het water blijft hangen en je de uitlaat voor het wikkelen draait. Hiermee voorkom je verkeerde wikkelingen en bandkluwen.
Let op: Zorg er in je eigen belang voor dat beweeglijke delen beweeglijk blijven en uitsparingen resp. uitlaatuitgangen netjes worden overgeslagen.
05 – Einde van de wikkeling
Als je het einde bereikt hebt, knip je de rest af. Maar pas op: niet te kort afknippen. Meet het stuk vooraf precies af!
De laatste wikkeling wordt net als de eerste in een rechte hoek ten opzichte van de pijp geplaatst en daarna gefixeerd – met een provisorische kabelbinder.
06 – Roestvrijstalen kabelbinders aantrekken
De afsluitende fixatie dient met een metalen voorwerp te worden gerealiseerd. Ofwel een slangklem of een kabelbinder van roestvrij staal.
Voor perfectionisten is er nog een mooiere manier voor een definitieve fixatie: met een draad. Wij willen je er hier op wijzen dat deze variant alleen voor gevorderden geschikt is.
07 – Fixatie met draad
De afsluiting met draad is een lastig karwei, maar zal met een aha-effect en algemene bewondering door anderen worden beloond. Probeer het uit! Zonder een beetje talent en een lichte neiging tot zelfkastijding lukt het echter niet ...
Je maakt eerst een oogje van de draad. Dat plaats je dwars ten opzichte van de wikkelrichting resp. parallel ten opzichte van de pijp op de weefselband en je omwikkelt het oogje enkele keren.
Daarna kan de provisorische kabelbinder worden verwijderd.
Na meerdere, zo dicht mogelijk tegen elkaar aan liggende wikkelingen knip je de draad af en trek je het uiteinde door het oogje.
Vervolgens wordt het oogje met een tang strak aangetrokken, zodat het onder de omwikkeling verdwijnt.
De uitstekende draad knip je hierna het beste met een zijkniptang af.
08 – Uitlaat weer op de motor monteren
Nu wordt de uitlaat weer op de motor gemonteerd. Gebruik hiervoor altijd een nieuwe uitlaatpakking, voor zover er een is geplaatst.
09 – Klaar!
Als alles is gelukt, kun je de motor starten en een langere rit maken. Hierbij zal de uitlaat in het begin stevig roken.
Om ervoor te zorgen dat je niet te veel aandacht trekt, kun je beter door rustig gebied rijden in plaats van door de stad.
Extra tips voor echte hobbymonteurs
Tweekleurige wikkeltechniek
Optische accenten voor de motor, dat is leuk. Je zorgt dan voor een nog uniekere look en zo kun je je nog meer van de massa onderscheiden. De tweekleurige wikkeltechniek is een voorbeeld voor hoe je met relatief weinig werk veel kunt bereiken. Wikkel hiervoor gewoon twee hittebeschermingsbanden naast elkaar rond het/de uitlaatspruitstuk(ken). Het begin is eventueel iets lastiger, omdat je zeer gelijkmatig en nauwkeurig moet werken, maar de moeite loont... probeer het uit!
Het Louis Technisch Centrum
Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.
Let op!
Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.
Bedankt voor je begrip.